Pages

Ads 468x60px

Friday, May 9, 2014

PC Speak: Abney Associates Tech Blog, Peter Hoss: Skritt å ta for å bo trygt på Internett

Det blir stadig vanskeligere å leve uten Internett. Vi oppfordres til å kjøpe produkter, betale regninger, lagre og hente informasjon på nettet. Telefonkataloger blir foreldet. Flere eldre kjøper og bruker en rekke hånd gjennomført produkter kan ikke bare ta telefonsamtaler, men også å lagre en mengde av privat personlig informasjon.

Vi seniorer vokser ikke med Internett og ofte er ikke dyktigere i å bruke den. Vi søker ofte veiledning fra våre barnebarn. Vi må lære et nytt språk på datamaskinen snakke. Denne voksende trenden av Internett-bruk er trolig fortsette raskere enn vi seniorer kan holde tritt med den. Avslår å bruke Internett på alle er ikke anbefalt, selv om noen prøver den. Vi er også sannsynlig å bli igjen i en raskt skiftende kultur.

Svindlere har tatt full nytte av Internett. Pensjonister er en ettertraktet mål vokste opp i en mer tillitsfullt alder, som de fleste forretninger var utført av mennesker snakker med mennesker, i stedet for fremmede starter kontakter over Internett. Svindlere har holdt opp med teknologien, og har blitt jevnere og mer kreative.

Den gode nyheten for vi seniorer er imidlertid at nesten alle Internett-svindel kan unngås av sunn fornuft, reagerer rasjonelt i stedet for følelsesmessig, og følge noen enkle regler. Ved å leve et langt liv har vi forhåpentligvis perfeksjonert disse trekkene.

Nylig kom jeg over 2010 Reader's Digest artikkelen oppsummerer noen vanlige svindel og hvordan unngå dem. Jeg ble truffet av bemerker at disse svindel fortsatt vanligvis brukes. Folk må fortsatt falle for dem. Reglene for å unngå dem er ikke endret.

Her er noen eksempler:

Barnebarn i problemer eller turist ranet i utlandet. Vinne et lotteri som du ikke kjøpe en billett. En "gratis prøveversjon tilbud" som forplikter deg til å signere en kontrakt. Et tilbud om å lindre en av interesse på kredittkort. En utlending, ofte nigerianske, som eiendeler er frosset av en korrupt regjering eller banken som trenger en amerikansk partner. Falske veldedige organisasjoner. En falsk elsker ofte fra utlandet som trenger penger til å bli utsatt. Falske byråer. Falske hjemmet reparasjoner. En e-post som inviterer en til å sjekke noe eller kunngjør en salgsmulighet ved å klikke på en kobling, angivelig være fra en kjent person med e-postadressen er piratkopiert. Et tilbud for noe for ingenting eller en høy økonomisk avkastning for ingen risiko.

Det er bemerkelsesverdig enkle regler for å unngå alle disse svindel:

Vis alle uønsket e-post fra en fremmed med ekstrem mistenksomhet. Sjelden eller aldri, har noen mistet noe av bare ikke svarer. Kontroller kilden uavhengig. Ikke svarer på e-post sende meldingen men kontakt påståtte avsenderen via telefon eller en annen e-post. Kjent barnebarnet problemer eller ranet i utlandet en svindel kan noen ganger unngås ved sondering oppringeren ved å spørre personlige spørsmål. Husk imidlertid at en scam artist kan få personlig informasjon ved å hacke inn i Facebook eller andre sosiale medier. Sikrere praksis er ikke å svare, kontroller kilden uavhengig. Aldri gi et kredittkort, debetkort, personnummer. eller bank rutenummeret for alle via Internett med mindre du har igangsatt forespørselen. Dette er bare en invitasjon for identitetstyveri eller rense ut de bankkonto. Aldri Klikk på en kobling sendt via e-post til kilden er bekreftet uavhengig.

Svindlere bruker ofte Western Union som en uvitende deltaker i en svindel, fordi det er en rask metode for overføring av midler. Jeg vet om tilfeller der kunnskapsrik og hjelpsom Western Union operatører har luktet en svindel og snakket en ville være offer av den.

Ikke anta at personopplysninger på Facebook eller sosiale medier vil forbli privat.

Jeg vet jeg kan høres ut som en knust rekord Gjenta dette rådet, men svindel gå og folk holder fallende for dem. Det ville være fint å leve i en idyllisk verden der alle kan klareres, men dessverre vi ikke.

Peter T. Hoss er en pensjonert advokat og rådgiver for juridiske tjenester for eldre.

0 comments:

Post a Comment